Een leuk
vogelhuisje maken aan de hand van een melkpak! Uitdagend en creatief, er wordt
van de leerlingen verwacht dat zij nadenken over ritme en de ruimtelijke vormen
van een dak. Ze krijgen de vrije hand om hier hun eigen draai aan te geven. Het
is les die goed geschikt is voor het basisonderwijs, vooral vanaf groep 5/6.
Lesfasenmodel voor college 6
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les
beeldende vorming.
Vul in bij de **** sterretjes
Voorbereiding
|
Context
|
* Belevingswereld: In deze tijd van het jaar gaan
alle vogels een ei leggen. Bij het leggen van een ei hebben alle vogels een
leuk huisje nodig om in te wonen en voedsel vandaan te halen. De kinderen
horen elke dag de vogels ’s ochtends fluiten en ze zien ook steeds meer vogeltjes
vliegen.
|
Basisplan
|
* Opdracht en randvoorwaarden: De leerlingen maken van een
pakmelk een vogelhuisje die past binnen de natuur. Het vogelhuisje moet
beplakt worden met takjes, papier en ijsstokjes die worden aangebracht in een
bepaald ritme.
|
|
Doelen
|
* Beeldend doel: Aan het eind van de les kunnen
de leerlingen ritme aanbrengen aan de buitenzijde van een melkpak door het
gebruik van takjes, papier en ijsstokjes. Er is sprake van ritme als er
herhaling is van vormen en een structuur te zien is op het melkpak. Daarnaast
moeten de leerlingen hun fantasie loslaten op de vorm van het dak.
* Technisch doel: Aan het eind van de les kunnen
de leerlingen een rond gat knippen in een melkpak, nadat ze een rondje hebben
getekend op het melkpak. Ook kunnen ze papier bevestigen op een melkpak,
waarbij geen lijmresten zichtbaar zijn.
|
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
*Beeldcultuur: We beginnen de les met een filmpje van buurman en
buurman. Geef de kijkvraag mee: Wat doen buurman en buurman? En waarom doen
buurman en buurman dat? Welk materiaal gebruiken zij?
Het filmpje moet afgespeeld worden van 0.00 tot 3.45 minuten.
Vervolgens bespreekt de leerkracht de kijkvragen met de leerlingen. Wat
doen buurman en buurman? Ze maken een vogelhuisje. En waarom doen buurman en
buurman dat? Ze willen de vogels lokken. Welk materiaal gebruiken zij? Ze
gebruiken hout en spijkers.
Vervolgens zet de leerkracht een filmpje aan over net geboren vogels. De
kijkvraag: Waarvoor wordt het vogelhuisje gebruikt?
Bespreek de kijkvraag. Waarvoor wordt een vogelhuisje gebruikt? Een
vogelhuisje wordt gebruikt om een nestje te bouwen voor en door vogels.
Hoe moet een vogelhuisje eruit zien? Er moet een klein gat inzitten voor
een vogel.
*Beeldaspecten
Bekijk de afbeeldingen in de presentatie. Behandel de vragen.
Wat voor dak heb je thuis? De meeste kinderen hebben een puntdak. Wie
heeft er een ander dak?
|
Informeren
|
*Beeldbeschouwen
Met de leerlingen de volgende vragen beantwoorden.
Welke vormen zie je? Driehoek, rond, vierkant.
Wat is belangrijk aan een dak? De vorm, de functie (er moet water afkunnen stromen) en het moet het mooi uitzien. Wat is minder belangrijk aan een dak? De kleur.
Uitleg geven over het knippen van een gat in een melkpak.
Uitleg over het bevestigen van het dak.
|
|
Instrueren
|
*Beeldend Probleem
Jullie gaan een vogelhuisje maken die aanlokkelijk is voor vogels. Vogels
moeten in jullie vogelhuisje willen wonen. Er zijn natuurlijk wel een aantal
eisen aan een vogelhuisje. Wat moet een vogelhuisje hebben? Een dak die
waterdicht is en een gat waar de vogel in kan. Ik wil dat jullie ritme
aanbrengen aan het beplakken van het vogelhuisje. En het moet een creatief
dak zijn. Aan het eind wil ik allemaal verschillende daken zien. En gebruik
geen overmatig lijm om het dak te bevestigen.
|
|
/Uitvoering |
||
/Nabeschouwing |
||
Beoordelen
|
* Beoordelingscriteria (matrix)
Nb. Alleen de matrix maken.
|
|
Rubrix:
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
|
Techniek
max. 3 punten
|
1 punt
Er zijn
grote stukken papier opgeplakt. Overmatig gebruik van lijm.
Het gat is
niet toegankelijk voor een vogel.
|
2 punten
Er zijn
stukjes gescheurd papier gebruikt en die opgeplakt. Er is geen overmatig
gebruik van lijm.
Het gat is
toegankelijk voor een vogel.
|
3 punten
De
gebruikte stukken papier zijn gelijkmatig. Er is geen sprake van overmatig
lijm gebruik.
Het gat is
mooi glad. De vorm van het gat is hierbij niet van belang.
|
|
Beeldaspect
max. 3 punt
|
1 punten
Het
toegepaste beeldaspect is te gering. Er is niet of nauwelijks sprake van
ritme.
|
2 punt
Het
toegepaste beeld aspect is voldoende ondersteunend. Er is sprake van ritme.
|
3 punten
Het
toegepaste beeldaspect is sterk ondersteunend en verassend. Er is sprake van
een uitdagend ritme.
|
|
Creativiteit
en originaliteit
max. 4
punten
|
1 punt
De vorm is
niet vernieuwend en onduidelijk. Er is geen dak in terug te zien.
|
2 punten
De vorm is
doordacht, overtuigend in keuze en weergave. Er is een vernieuwend dak in
terug te zien.
|
4 punten
Vorm is
heel nieuw en eigen en laat een sterke interpretatie zien van de opdracht. Het
dak is vernieuwend, creatief en er is goed nagedacht over de functie.
|
Totaalscore:
Om dat het ons niet lukte om de powerpoint presentatie als bestand op ons blog te krijgen hebben we de gehele presentatie als afbeelding er op gezet. De tekst is misschien iet wat onduidelijk, daarom hebben wij deze hier onder extra genoteerd.
Dia 7:
Wat voor dak heb je thuis?
Welke vormen zie je?
Wat is belangrijk aan een dak?
Wat is minder belangrijk aan een dak?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten