donderdag 8 mei 2014

Eindopdracht: Het vogelhuisje!

Een leuk vogelhuisje maken aan de hand van een melkpak! Uitdagend en creatief, er wordt van de leerlingen verwacht dat zij nadenken over ritme en de ruimtelijke vormen van een dak. Ze krijgen de vrije hand om hier hun eigen draai aan te geven. Het is les die goed geschikt is voor het basisonderwijs, vooral vanaf groep 5/6.


Lesfasenmodel  voor college 6

Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming.

Vul in bij de   ****  sterretjes

 

Voorbereiding
Context
* Belevingswereld: In deze tijd van het jaar gaan alle vogels een ei leggen. Bij het leggen van een ei hebben alle vogels een leuk huisje nodig om in te wonen en voedsel vandaan te halen. De kinderen horen elke dag de vogels ’s ochtends fluiten en ze zien ook steeds meer vogeltjes vliegen.
Basisplan
* Opdracht en randvoorwaarden: De leerlingen maken van een pakmelk een vogelhuisje die past binnen de natuur. Het vogelhuisje moet beplakt worden met takjes, papier en ijsstokjes die worden aangebracht in een bepaald ritme.


 
 
Doelen
* Beeldend doel: Aan het eind van de les kunnen de leerlingen ritme aanbrengen aan de buitenzijde van een melkpak door het gebruik van takjes, papier en ijsstokjes. Er is sprake van ritme als er herhaling is van vormen en een structuur te zien is op het melkpak. Daarnaast moeten de leerlingen hun fantasie loslaten op de vorm van het dak.
 
* Technisch doel: Aan het eind van de les kunnen de leerlingen een rond gat knippen in een melkpak, nadat ze een rondje hebben getekend op het melkpak. Ook kunnen ze papier bevestigen op een melkpak, waarbij geen lijmresten zichtbaar zijn. 
 
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
*Beeldcultuur: We beginnen de les met een filmpje van buurman en buurman. Geef de kijkvraag mee: Wat doen buurman en buurman? En waarom doen buurman en buurman dat? Welk materiaal gebruiken zij?
Het filmpje moet afgespeeld worden van 0.00 tot 3.45 minuten.
Vervolgens bespreekt de leerkracht de kijkvragen met de leerlingen. Wat doen buurman en buurman? Ze maken een vogelhuisje. En waarom doen buurman en buurman dat? Ze willen de vogels lokken. Welk materiaal gebruiken zij? Ze gebruiken hout en spijkers.
Vervolgens zet de leerkracht een filmpje aan over net geboren vogels. De kijkvraag: Waarvoor wordt het vogelhuisje gebruikt?
Bespreek de kijkvraag. Waarvoor wordt een vogelhuisje gebruikt? Een vogelhuisje wordt gebruikt om een nestje te bouwen voor en door vogels.
Hoe moet een vogelhuisje eruit zien? Er moet een klein gat inzitten voor een vogel.
 
*Beeldaspecten
Bekijk de afbeeldingen in de presentatie. Behandel de vragen.
Wat voor dak heb je thuis? De meeste kinderen hebben een puntdak. Wie heeft er een ander dak?
 
Informeren
*Beeldbeschouwen
Met de leerlingen de volgende vragen beantwoorden.
Welke vormen zie je? Driehoek, rond, vierkant.
Wat is belangrijk aan een dak? De vorm, de functie (er moet water afkunnen stromen) en het moet het mooi uitzien.
Wat is minder belangrijk aan een dak? De kleur.
Uitleg geven over het knippen van een gat in een melkpak.
Uitleg over het bevestigen van het dak.
 
 
Instrueren
*Beeldend Probleem
Jullie gaan een vogelhuisje maken die aanlokkelijk is voor vogels. Vogels moeten in jullie vogelhuisje willen wonen. Er zijn natuurlijk wel een aantal eisen aan een vogelhuisje. Wat moet een vogelhuisje hebben? Een dak die waterdicht is en een gat waar de vogel in kan. Ik wil dat jullie ritme aanbrengen aan het beplakken van het vogelhuisje. En het moet een creatief dak zijn. Aan het eind wil ik allemaal verschillende daken zien. En gebruik geen overmatig lijm om het dak te bevestigen.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen
 
Begeleiden
Werkprocessen
 
Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren
 
 
 
 
 
 
 
Beoordelen
* Beoordelingscriteria (matrix)
 
Nb. Alleen de matrix maken.
 
 
 
 
 
 
Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden



Rubrix:

 

 
onvoldoende
voldoende
goed
score
 
Techniek
 
max. 3 punten
1 punt
 
Er zijn grote stukken papier opgeplakt. Overmatig gebruik van lijm.
Het gat is niet toegankelijk voor een vogel.
2 punten
 
Er zijn stukjes gescheurd papier gebruikt en die opgeplakt. Er is geen overmatig gebruik van lijm.
Het gat is toegankelijk voor een vogel.
3 punten
 
De gebruikte stukken papier zijn gelijkmatig. Er is geen sprake van overmatig lijm gebruik.
Het gat is mooi glad. De vorm van het gat is hierbij niet van belang.
 
 
Beeldaspect
 
max. 3 punt
1 punten
 
Het toegepaste beeldaspect is te gering. Er is niet of nauwelijks sprake van ritme.
2 punt
 
Het toegepaste beeld aspect is voldoende ondersteunend. Er is sprake van ritme.
3 punten
 
Het toegepaste beeldaspect is sterk ondersteunend en verassend. Er is sprake van een uitdagend ritme.
 
 
Creativiteit en originaliteit
 
max. 4 punten
1 punt
 
De vorm is niet vernieuwend en onduidelijk. Er is geen dak in terug te zien.
2 punten
 
De vorm is doordacht, overtuigend in keuze en weergave. Er is een vernieuwend dak in terug te zien.
4 punten
 
Vorm is heel nieuw en eigen en laat een sterke interpretatie zien van de opdracht. Het dak is vernieuwend, creatief en er is goed nagedacht over de functie.
 

 

                                                                                                                                                                     Totaalscore:
 
 


 
Om dat het ons niet lukte om de powerpoint presentatie als bestand op ons blog te krijgen hebben we de gehele presentatie als afbeelding er op gezet. De tekst is misschien iet wat onduidelijk, daarom hebben wij deze hier onder extra genoteerd.
Dia 7:
Wat voor dak heb je thuis?
Welke vormen zie je?
Wat is belangrijk aan een dak?
Wat is minder belangrijk aan een dak?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten