donderdag 8 mei 2014

Feedback lesfasenmodel


1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind.

a)        Ze sluiten goed aan bij het jaargetijd, want bij lente beginnen de bloemen te groeien. Ik mis alleen voor welke klas het werk is.

2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.

a)        Er is een probleemstelling wat ook nog een actualiteit is, het komt uit de krant. Mensen willen geen normale bloemen meer kopen. Ze hebben meer interesse in de exotische bloemen, de fantasiebloemen. Ik mis alleen de plaatjes die behoren bij de les, wel wordt er aangegeven wat voor soort plaatjes je bij deze les kan gebruiken.

3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?

a)        Ja, kinderen moeten aan de hand van de bouwstenen van een bloem, wat is uitgelegd in de inleiding, hun eigen fantasiebloem maken.

4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?

a)        Ja, want zij krijgen voorbeelden van hoe een fantasiebloem er uit kan zien. Ook krijgen zij te zien, waar de bloem aan moet voldoen, namelijk aan de bouwstenen van de bloem. De kinderen hebben een beperkte vrijheid, waardoor zij doelgericht hun fantasiebloem kunnen maken, met hun eigen fantasie.

5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?

a)        De ideeën van het beeldmateriaal is goed, maar ik heb geen beeldmateriaal gezien. Alleen de omschrijving van het beeldmateriaal en dat is goed. Het spreekt de kinderen aan, is ondersteunend, duidelijk, en trigerred de kinderen om hun eigen werk te willen maken/ontwikkelen.

6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?

a)        Bloemen is van iedere tijd, wel is het handig als het aansluit bij het jaargetijd. En dat doen zij. Door je eigen fantasiebloem te maken, zorg je voor dat dit een eigentijdsonderwerp is.

7. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende suggesties.

a)        We kunnen persoonlijk maar één verbeterpunt verzinnen en dat is dat we de afbeeldingen van de betreffende les missen, maar die afbeeldingen zijn wel helder omschreven. Zodat de persoon die de les gebruikt hem zelf de bloemen op kan zoeken.

8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom.

a)        De kinderen hebben veel eigen inbreng, maar wel een doel waar zij zich aan dienen te houden. Zo kan je het werk ook beter beoordelen. Het werk wordt interactief nagesproken, hierdoor wordt er ook extra aandacht aan hun kunstwerken besteed. En door de technieken na te bespreken leren ze naast de fijne motoriek verbeteren ook iets over kunst.
 
 
Door: Elisa

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten